Panduan & Nasihat Sebelum Masuk Thoriqat

Para Pengunjung Budiman, bagi mereka yang berminat untuk masuk thoriqah, perlu sedikit sebanyak tahu beza antara kaca dan permata, dari jauh nampak serupa, tapi hakikatnya jauh berbeza, yang kaca banyak di sentuh makhluk dan tersebar sana sini dengan banyaknya, sedangkan yang permata adalah kurniaan Ilahi ( lanahdiyanalahum subulana ) dari ilham yang terkawal, bernilai lagi berguna, sebagai rahmat dari Maha Pencipta, mukjizat dari doa Baginda s.a.w.....'Sentiasa terdapat segelintir dari umatku berdiri tegak dalam kebenaran sehingga hari qiyamah'.


Berkata Tuan Guru Sheikh Ahmad Khatib Sambas r.a dalam kitabnya Fathul Arifin .


طريقتنا على عدد حرف " نقط جم " فمن لم يأتنا في زماننا لا بد يندم

'Thoriqah kami terdiri dari huruf N,Q,T,J,M, barangsiapa tidak mendatangi kami ( untuk ambil zikir ) pada zaman kami pasti menyesal".

N= Naqsyabandiyah, Q= Qodiriyah, T= Thoriqatul Anfaas, J= Juniediyah, M= Muafaqah

Kata-kata ini tidak lain adalah gambaran sebuah keyakinan yang sangat gitu yang beliau perolehi dari perjalanan rohani ini.

Ya , Segeralah cari para wakil Tuan Sheikh yang terdekat dengan kediamanmu, selagi mereka belum di ambil balik oleh Allah SWT.

Ingat pesanan Nabi s.a.w...aku tinggalkan selepasku bagimu 2 perkara selama kamu berpegang dengannya kamu tidak akan sesat selama-lamanya : Alquran dan Itrah ( Para Mursyid Mewarisi Amanah Dari Nabi s.a.w ).-sohih Muslim.

Adalah termasuk sebahagian dari ciri kesesatan dalam hal rohani jika seseorang itu tidak berjaya menemukan wali Mursyid ( yang betul ) dalam hidupnya sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Kahfi : Barangsiapa yang di sesatkan ( kerohaniannya ) maka tida akan dia ketemu Wali Mursyid ( atau pembantunya -Naasir atau jalannya- Sabiil ).

Sila rujuk Senarai Para Wakil Talqin Zikir dari thoriqah kami di Nusantara Melayu ( Sumatera, Jawa, Bali, Pulau Bawean, Singapura, Malaysia Timur dan Barat ). Awas jangan sampai terambil dari Mursyid Palsu yang menawarkan Thoriqah palsu dimana sebenarnya kamu belum dikira berthoriqah walaupun bertahun di dalamnya.

Friday, September 23, 2011

Karomah Abah Anom 21


Cara Abah Berjampi Air Sangat Unik

Ramai yang telah berkunjungan ke Abah di Suryalaya dapat melihat bagaimana Abah membaca jampinya ( ruqyah ) ke atas air yang di hajatkan sesuatu. Malah para jamaah beratur dengan barisan yang panjang untuk mendapatkan barokah jampiannya yang sangat unik.

Kebanyakkan waktu jampinya sangat cepat, mungkin beliau menggunakan ilmu ma'rifahnya dalam mengisikan air untuk diberkatin. Apabila gelas atau cawan yang di hadapkan di hadapan Abah, Abah hanya setakat memegang bibir cawan sahaja , kemudian beliau katakan ''udah'', sebagai tanda selesai dan pemohon boleh beredar untuk memberi lalun kepada yang lain.

Ada yang dari jauh belum sampai di hadapannya, beliau isyaratkan dengan tangannya sambil dikatakan ''udah'', ada pula yang datang dekat lalu di celupin jari telunjuknya dan ada juga yang dibacakan sesuatu dengan agak lama sedikit.

Dalam tahun 2001, alfaqir pernah berjunjungan ke Abah dan berpeluang untuk memberi Abah segelas susu untuk dibacakan atas niat tabaruk dalam thoriq, maka beliau membacanya sehingga hampir 15 minit lamanya, yang aneh tiada orang yang berhajat ketika itu untuk berjumpa dengan Abah.

Teknik-teknik ruqyah Abah ini sangat terkenal sehingga menjadi cerita-cerita di bibir para murid. Namun masih juga ada individu-individu yang kurang senang dengan cara Abah berjampi demikian.

Di khabarkan kepada alfaqir oleh seortang ikhwan yang enggan nama dan gambarnya disiarkan dalam blog ini, sebaik sahaja beliau pulang dari menziarahi Abah, ada kejadian berlaku.

"Ada seorang yang datang ke Suryalaya berhajat untuk minta dari Abah untuk di bacakan dalam botol airnya. Abah tunaikan hajatnya selepas mendengar permohonannya dengan hanya memegang bibir botol itu dengan mengatakan "udah''.

Si fulan ini, mungkin kali pertama melihat Abah jampi air, bersungut dan tidak senang dengan cara Abah itu. Seolah-olah mencurigai sambil merasakan apa yang dibacakan,...apa yang dilakukan, ngak ada apa-apa...! Lalu beliau selepas keluar dari Madrasah Suryalaya berjalan di lorong-lorong itu terlihat banyak kolam ikan...di tuangnya air dalam botol yang telah di jampikan Abah itu dengan merasakan ngak ada apa-apa air ini..hanya memegang botol 1, 2 saat.....'

Tidak lama kemudian, beliau datang semula ke kolam yang sudah dikeromoni orang kerana mereka melihat ikan-ikan dalam kolam tersebut timbul mati.

Baru beliau tahu betapa kuatnya jampian tersebut. Amanah manusia tidak bisa di angkat oleh haiwan, malah gunung ganang pun ngak bisa...satu renungan buat kita semua.

Semoga Allah SWT merahmati Abah Anom yang telah banyak membantu masyarakat Islam kita semua tanpa jemu-jemu sehingga akhir-akhir umurnya, di atas kerusi roda pun masih demikian.

Gambar yang disisipkan adalah elastrasi sahaja bukan di ambil waktu kejadian.

No comments: