Panduan & Nasihat Sebelum Masuk Thoriqat

Para Pengunjung Budiman, bagi mereka yang berminat untuk masuk thoriqah, perlu sedikit sebanyak tahu beza antara kaca dan permata, dari jauh nampak serupa, tapi hakikatnya jauh berbeza, yang kaca banyak di sentuh makhluk dan tersebar sana sini dengan banyaknya, sedangkan yang permata adalah kurniaan Ilahi ( lanahdiyanalahum subulana ) dari ilham yang terkawal, bernilai lagi berguna, sebagai rahmat dari Maha Pencipta, mukjizat dari doa Baginda s.a.w.....'Sentiasa terdapat segelintir dari umatku berdiri tegak dalam kebenaran sehingga hari qiyamah'.


Berkata Tuan Guru Sheikh Ahmad Khatib Sambas r.a dalam kitabnya Fathul Arifin .


طريقتنا على عدد حرف " نقط جم " فمن لم يأتنا في زماننا لا بد يندم

'Thoriqah kami terdiri dari huruf N,Q,T,J,M, barangsiapa tidak mendatangi kami ( untuk ambil zikir ) pada zaman kami pasti menyesal".

N= Naqsyabandiyah, Q= Qodiriyah, T= Thoriqatul Anfaas, J= Juniediyah, M= Muafaqah

Kata-kata ini tidak lain adalah gambaran sebuah keyakinan yang sangat gitu yang beliau perolehi dari perjalanan rohani ini.

Ya , Segeralah cari para wakil Tuan Sheikh yang terdekat dengan kediamanmu, selagi mereka belum di ambil balik oleh Allah SWT.

Ingat pesanan Nabi s.a.w...aku tinggalkan selepasku bagimu 2 perkara selama kamu berpegang dengannya kamu tidak akan sesat selama-lamanya : Alquran dan Itrah ( Para Mursyid Mewarisi Amanah Dari Nabi s.a.w ).-sohih Muslim.

Adalah termasuk sebahagian dari ciri kesesatan dalam hal rohani jika seseorang itu tidak berjaya menemukan wali Mursyid ( yang betul ) dalam hidupnya sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Kahfi : Barangsiapa yang di sesatkan ( kerohaniannya ) maka tida akan dia ketemu Wali Mursyid ( atau pembantunya -Naasir atau jalannya- Sabiil ).

Sila rujuk Senarai Para Wakil Talqin Zikir dari thoriqah kami di Nusantara Melayu ( Sumatera, Jawa, Bali, Pulau Bawean, Singapura, Malaysia Timur dan Barat ). Awas jangan sampai terambil dari Mursyid Palsu yang menawarkan Thoriqah palsu dimana sebenarnya kamu belum dikira berthoriqah walaupun bertahun di dalamnya.

Sunday, September 25, 2011

Karomah Abah Anom 24


Seekor Ikan Keluar Dari Cawan Kopi

Cerita ini alfaqir perolehi dari seorang ikhwan Singapur bernama Sheikh Alwi Bin Sheikh Ali pada tahun 1996. Beliau menceritakan bahawa pernah satu ketika Abah di datangi seorang kiyai yang ada ilmu sakti beliau menunjukkan kesaktiannya kepada Abah, tapi dapat di aman kan oleh Abah.

Pak Kiyai ini mencabar Abah untuk mengeluarkan sakti, namun Abah merendah diri, tetapi dia masih meminta-minta, lalu Abah tanya apa yang dia mahukan, Kiyai ini berkata 'seekor' ikan. Lalu Abah mengisyaratkan dengan tangannya seolah-olah beliau memancing ikan di hadapannya, maka keluarlah se ekor ikan dari cawan kopinya Pak Kiyai ini. Ketika itu Pak Kiyai tercegak dan terbeliak matanya kurang percaya apabila melihat seekor ikan tersebut mengelitik-gelitik keluar dari cawan yang dia sendiri memintanya. Kemudian timbul keinsafan dalam diri Pak Kiyai ini dan mohon dari Abah agar ajarkan kepadanya ilmu tersebut, maka Abah memberikan baiáh zikir kepadanya.

Gambar sisipan adalah ilusteri belaka.

Semoga Allah SWT merahmati semua para mursyid yang meneruskan memikul amanah 'cahaya haqiqah' dari satu jenerasi ke satu jenerasi yang lain.

No comments: