Panduan & Nasihat Sebelum Masuk Thoriqat

Para Pengunjung Budiman, bagi mereka yang berminat untuk masuk thoriqah, perlu sedikit sebanyak tahu beza antara kaca dan permata, dari jauh nampak serupa, tapi hakikatnya jauh berbeza, yang kaca banyak di sentuh makhluk dan tersebar sana sini dengan banyaknya, sedangkan yang permata adalah kurniaan Ilahi ( lanahdiyanalahum subulana ) dari ilham yang terkawal, bernilai lagi berguna, sebagai rahmat dari Maha Pencipta, mukjizat dari doa Baginda s.a.w.....'Sentiasa terdapat segelintir dari umatku berdiri tegak dalam kebenaran sehingga hari qiyamah'.


Berkata Tuan Guru Sheikh Ahmad Khatib Sambas r.a dalam kitabnya Fathul Arifin .


طريقتنا على عدد حرف " نقط جم " فمن لم يأتنا في زماننا لا بد يندم

'Thoriqah kami terdiri dari huruf N,Q,T,J,M, barangsiapa tidak mendatangi kami ( untuk ambil zikir ) pada zaman kami pasti menyesal".

N= Naqsyabandiyah, Q= Qodiriyah, T= Thoriqatul Anfaas, J= Juniediyah, M= Muafaqah

Kata-kata ini tidak lain adalah gambaran sebuah keyakinan yang sangat gitu yang beliau perolehi dari perjalanan rohani ini.

Ya , Segeralah cari para wakil Tuan Sheikh yang terdekat dengan kediamanmu, selagi mereka belum di ambil balik oleh Allah SWT.

Ingat pesanan Nabi s.a.w...aku tinggalkan selepasku bagimu 2 perkara selama kamu berpegang dengannya kamu tidak akan sesat selama-lamanya : Alquran dan Itrah ( Para Mursyid Mewarisi Amanah Dari Nabi s.a.w ).-sohih Muslim.

Adalah termasuk sebahagian dari ciri kesesatan dalam hal rohani jika seseorang itu tidak berjaya menemukan wali Mursyid ( yang betul ) dalam hidupnya sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Kahfi : Barangsiapa yang di sesatkan ( kerohaniannya ) maka tida akan dia ketemu Wali Mursyid ( atau pembantunya -Naasir atau jalannya- Sabiil ).

Sila rujuk Senarai Para Wakil Talqin Zikir dari thoriqah kami di Nusantara Melayu ( Sumatera, Jawa, Bali, Pulau Bawean, Singapura, Malaysia Timur dan Barat ). Awas jangan sampai terambil dari Mursyid Palsu yang menawarkan Thoriqah palsu dimana sebenarnya kamu belum dikira berthoriqah walaupun bertahun di dalamnya.

Monday, August 15, 2011

Karomah Abah Anom 14


Mengeluarkan Keropok dari Botol Kaca Yang Tertutup

Alfaqir mendapatkan kisah ini dari mantan setiausaha peribadi Abah di Suryalaya yang bernama Alfadhil Drs Ustaz Hj Yusuf Bin Hamzah. Beliau banyak menyimpan kisah-kisah karomah Abah Anom tetapi orangnya pendiam. Satu hari beliau menceritakan kepada alfaqir :

'Ghouse,...Pernah satu hari, Abah di datangi seorang pensyarah universiti, entah university mana saya ngak ingat. Bila sudah berada di hadapan Abah, dimana ada cawan kopinya di hadapannya, ada botol-botol kaca yang berisi kerompok, ialah biasalah madrasah sentiasa siapin untuk para tetamunya...
tiba-tiba si pensyarah ini, menunjukkan kehebatannya di hadapan Abah. Dia mengeluarkan sebatang rokok dari kotak rokok yang belum di buka plastiknya lagi, kotaknya masih baru, plastiknya pun masih belum di koyakan lagi''...ulang Ustaz Yusuf dalam menegaskan kejadian itu.

Di hadapan Abah, ada botol kaca berisi keropok-keropok....botol itu pun dekat dengan si pensyarah ni, Abah langsung mengeluarkan sekeping keropok dari botol kaca yang belum dibuka tutupnya sambil berkata : Ambil yang ni ada manfaatnya, yang itu ( rokok yang dikeluarkannya tadi ) ada mudharatnya.'' Maka terperanjatlah pensyarah tersebut sambil mengambil keropok bertuah itu dan memakannya , kemudian beliau terus minta di baiát kan zikir...''

''Bayangkan Ghouse, macam-macam orang ke sini semuanya tewas, sebab di sangka Abah itu macam mereka, pakai jin, pakai ilmu hitam...padahal wali Allah kan Allah yang jaga....''

No comments: