Panduan & Nasihat Sebelum Masuk Thoriqat

Para Pengunjung Budiman, bagi mereka yang berminat untuk masuk thoriqah, perlu sedikit sebanyak tahu beza antara kaca dan permata, dari jauh nampak serupa, tapi hakikatnya jauh berbeza, yang kaca banyak di sentuh makhluk dan tersebar sana sini dengan banyaknya, sedangkan yang permata adalah kurniaan Ilahi ( lanahdiyanalahum subulana ) dari ilham yang terkawal, bernilai lagi berguna, sebagai rahmat dari Maha Pencipta, mukjizat dari doa Baginda s.a.w.....'Sentiasa terdapat segelintir dari umatku berdiri tegak dalam kebenaran sehingga hari qiyamah'.


Berkata Tuan Guru Sheikh Ahmad Khatib Sambas r.a dalam kitabnya Fathul Arifin .


طريقتنا على عدد حرف " نقط جم " فمن لم يأتنا في زماننا لا بد يندم

'Thoriqah kami terdiri dari huruf N,Q,T,J,M, barangsiapa tidak mendatangi kami ( untuk ambil zikir ) pada zaman kami pasti menyesal".

N= Naqsyabandiyah, Q= Qodiriyah, T= Thoriqatul Anfaas, J= Juniediyah, M= Muafaqah

Kata-kata ini tidak lain adalah gambaran sebuah keyakinan yang sangat gitu yang beliau perolehi dari perjalanan rohani ini.

Ya , Segeralah cari para wakil Tuan Sheikh yang terdekat dengan kediamanmu, selagi mereka belum di ambil balik oleh Allah SWT.

Ingat pesanan Nabi s.a.w...aku tinggalkan selepasku bagimu 2 perkara selama kamu berpegang dengannya kamu tidak akan sesat selama-lamanya : Alquran dan Itrah ( Para Mursyid Mewarisi Amanah Dari Nabi s.a.w ).-sohih Muslim.

Adalah termasuk sebahagian dari ciri kesesatan dalam hal rohani jika seseorang itu tidak berjaya menemukan wali Mursyid ( yang betul ) dalam hidupnya sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Kahfi : Barangsiapa yang di sesatkan ( kerohaniannya ) maka tida akan dia ketemu Wali Mursyid ( atau pembantunya -Naasir atau jalannya- Sabiil ).

Sila rujuk Senarai Para Wakil Talqin Zikir dari thoriqah kami di Nusantara Melayu ( Sumatera, Jawa, Bali, Pulau Bawean, Singapura, Malaysia Timur dan Barat ). Awas jangan sampai terambil dari Mursyid Palsu yang menawarkan Thoriqah palsu dimana sebenarnya kamu belum dikira berthoriqah walaupun bertahun di dalamnya.

Thursday, August 18, 2011

Karomah Abah Anom 18


Tiga Orang Hindu Bertawasul Dengan Abah

Ayahanda alfaqir Tuan Hj Mohd Saleh Khan, apabila pulang dari Suryalaya pada akhir-akhir 90 han, beliau membawa cerita yang sangat menarik. Ketika Abah Anom sedang mentalqinkan serombongan penziarah di madrasahnya, apabila sedang zikir khofi, Abah mengisyaratkan memanggil Ustaz Yusuf Hamzah. Maka tidak lama kemudian, Ustaz Yusuf hadir meletakkan telinganya di samping Abah mendengar dengan taat, kemudian beliau beredar dari tempat itu dengan segera.

Ustaz Yusuf dan beberapa ikhwan Suryalaya bergegas naik jeep dengan membawa beberapa barangan termasuk tali yang besar, langsung keluar dari Pondok Pesantren sedangkan Abah masih mentalkinkan zikir kepada mereka yang meminta.

Selepas beberapa jam pada waktu malamnya, apabila di tanya tentang kejadian ketika Abah sedang mentalkinkan pada siang hari, Ustaz Yusuf menceritakan:

'Abah minta kami segera ke satu tempat di kawasan Tasik, di tempat tersebut ada sungei yang besar dan ada 3 orang yang memerlukan bantuan.'

Sebaik sahaja kami sampai di tempat itu, kami dapati ada 3 orang bangsa India tengelam dalam sungei minta tolong, lantas kami lemparkan tali dan di mudahkan urusan kesemua 3 orang itu dapat di selamatkan.

Ketiga-tiga orang Hindu tersebut berjaya dikeluarkan dari sungei , mereka lantas bertanya bagaimana kita tahu disitu ada yang memerlukan bantuan. Ustaz Yusuf menjawab bahawa , kami lakukan kerana perintah guru kami Abah Anom sebentar tadi. Mereka langsung berpekikan terperanjat dan menjelaskan bahawa mereka tahu kawasan ini adalah kawasan Abah Anom dan ketika mereka jatuh dalam sungei itu mereka bertawasul dengan minta bantuan tuhan menerusi karomah Abah Anom, dan tuhan perkenankannya.

Dalam merakamkan kesyukurannya, mereka minta agar mereka dibawa ke sisi Abah, mereka sendiri ingin mengucapkan terimakasih secara langsung kepada Abah.

Sebaik sahaja, mereka tiba di Pondok Pesantren Suryalaya , mereka mengutarakan hasrat untuk masuk ke agama Islam di pangkuan Abah. Apabila berhadapan dengan Abah mereka mengucapkan terimakasih dan bersyahadat dan minta di bai'ahkan zikir sebagaimana mereka mendengarnya dari Masjid Nurul Asror selepas solat waktu pada tadinya.-tamat kisah.

Para pembaca budiman, karomah Abah terlalu banyak dari dibicarakan, ada yang persis karomah Sultanul Auliya dan ada yang karomah seperti para sahabat Nabi s.a.w. Bersyukurlah pada Allah, dimana pada zaman kita, waktu kita, kita diketemukan seorang mursyid kamil mukamil seperti ini.




No comments: