Panduan & Nasihat Sebelum Masuk Thoriqat

Para Pengunjung Budiman, bagi mereka yang berminat untuk masuk thoriqah, perlu sedikit sebanyak tahu beza antara kaca dan permata, dari jauh nampak serupa, tapi hakikatnya jauh berbeza, yang kaca banyak di sentuh makhluk dan tersebar sana sini dengan banyaknya, sedangkan yang permata adalah kurniaan Ilahi ( lanahdiyanalahum subulana ) dari ilham yang terkawal, bernilai lagi berguna, sebagai rahmat dari Maha Pencipta, mukjizat dari doa Baginda s.a.w.....'Sentiasa terdapat segelintir dari umatku berdiri tegak dalam kebenaran sehingga hari qiyamah'.


Berkata Tuan Guru Sheikh Ahmad Khatib Sambas r.a dalam kitabnya Fathul Arifin .


طريقتنا على عدد حرف " نقط جم " فمن لم يأتنا في زماننا لا بد يندم

'Thoriqah kami terdiri dari huruf N,Q,T,J,M, barangsiapa tidak mendatangi kami ( untuk ambil zikir ) pada zaman kami pasti menyesal".

N= Naqsyabandiyah, Q= Qodiriyah, T= Thoriqatul Anfaas, J= Juniediyah, M= Muafaqah

Kata-kata ini tidak lain adalah gambaran sebuah keyakinan yang sangat gitu yang beliau perolehi dari perjalanan rohani ini.

Ya , Segeralah cari para wakil Tuan Sheikh yang terdekat dengan kediamanmu, selagi mereka belum di ambil balik oleh Allah SWT.

Ingat pesanan Nabi s.a.w...aku tinggalkan selepasku bagimu 2 perkara selama kamu berpegang dengannya kamu tidak akan sesat selama-lamanya : Alquran dan Itrah ( Para Mursyid Mewarisi Amanah Dari Nabi s.a.w ).-sohih Muslim.

Adalah termasuk sebahagian dari ciri kesesatan dalam hal rohani jika seseorang itu tidak berjaya menemukan wali Mursyid ( yang betul ) dalam hidupnya sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Kahfi : Barangsiapa yang di sesatkan ( kerohaniannya ) maka tida akan dia ketemu Wali Mursyid ( atau pembantunya -Naasir atau jalannya- Sabiil ).

Sila rujuk Senarai Para Wakil Talqin Zikir dari thoriqah kami di Nusantara Melayu ( Sumatera, Jawa, Bali, Pulau Bawean, Singapura, Malaysia Timur dan Barat ). Awas jangan sampai terambil dari Mursyid Palsu yang menawarkan Thoriqah palsu dimana sebenarnya kamu belum dikira berthoriqah walaupun bertahun di dalamnya.

Tuesday, August 2, 2011

Karomah Abah Anom 1


NABI KHIDIR A.S. MEMILIHKAN NAMANYA

Pada tahun 1980han, saya bersama seorang kenalan bernama Hj Yahya Hanafiah berkesempatan berjumpa dengan seorang kiyai dan wali Allah di Suryalaya yang terkenal dengan gelaran 'Macan Suryalaya''. ( sila type ''macan suryalaya'' di google ramai telah menulis mengenainya )

Ketika itu , ramai antara jamaah rombongan Singapura sudah tidur kerana jam menunjukkan jam 11 malam. Kami masuk ke Masjid Nurul Asror di mana Kiyai yang sudah berumur 100 lebih tahun ketika itu bermalam. Banyak kisah yang di khabarkan kepada kami adalah mengenai karomah Abah Anom, seolah-olah beliau berpesan kepada kami yang muda bahawa pada zaman ini , inilah orangnya yang di tentukan Allah, berada di Indonesia.

Antara kisah yang paling menarik , Abah Pakih atau Kiyai Haji Abu Bakar Faqih menceritakan : Saya di amanatkan Abah Sepuh ( Ayanda kepada Abah Anom ) untuk menjaga Abah Anom sejak dari kecil, sejak lahir, dirumah saya yang terletak di hadapan rumah Abah Sepuh...selang beberapa hari saya menerima surat dari Nabi Khidir mencadangkan nama bayi yang baru lahir ini, tertulis dalam surat itu nama 'sohibul wafa'' atau 'tajul arifiin'' ,..di tanda tangani Alkhidr. Dengan segera saya langsung ke rumah Abah Sepuh menunjukkan surat tersebut dan Abah Sepuh berkata kalau gitu kita ambil dua-dua namanya iaitu 'Sohibul Wafa 'Tajul Arifiin'.-tamat kata-kata lebih kurang dari Almarhum Abah Pakih.

Abah Pakih ini adalah orang yang paling mengenali Abah Anom luar dan dalam, sangat rapat, rohaninya bersumberkan dari Abah Anom. Beliau ini sangat membela Abah Anom persis Saiyiduna Abu Bakar membela Rasulullah s.a.w.

Masya Allah, tak mungkin semudah itu Abah Pakih boleh mendapat surat jika ketika itu belum lagi wali Allah. Satu renungan buat kita agar bersyukur dengan anugerah ini.

No comments: