Panduan & Nasihat Sebelum Masuk Thoriqat

Para Pengunjung Budiman, bagi mereka yang berminat untuk masuk thoriqah, perlu sedikit sebanyak tahu beza antara kaca dan permata, dari jauh nampak serupa, tapi hakikatnya jauh berbeza, yang kaca banyak di sentuh makhluk dan tersebar sana sini dengan banyaknya, sedangkan yang permata adalah kurniaan Ilahi ( lanahdiyanalahum subulana ) dari ilham yang terkawal, bernilai lagi berguna, sebagai rahmat dari Maha Pencipta, mukjizat dari doa Baginda s.a.w.....'Sentiasa terdapat segelintir dari umatku berdiri tegak dalam kebenaran sehingga hari qiyamah'.


Berkata Tuan Guru Sheikh Ahmad Khatib Sambas r.a dalam kitabnya Fathul Arifin .


طريقتنا على عدد حرف " نقط جم " فمن لم يأتنا في زماننا لا بد يندم

'Thoriqah kami terdiri dari huruf N,Q,T,J,M, barangsiapa tidak mendatangi kami ( untuk ambil zikir ) pada zaman kami pasti menyesal".

N= Naqsyabandiyah, Q= Qodiriyah, T= Thoriqatul Anfaas, J= Juniediyah, M= Muafaqah

Kata-kata ini tidak lain adalah gambaran sebuah keyakinan yang sangat gitu yang beliau perolehi dari perjalanan rohani ini.

Ya , Segeralah cari para wakil Tuan Sheikh yang terdekat dengan kediamanmu, selagi mereka belum di ambil balik oleh Allah SWT.

Ingat pesanan Nabi s.a.w...aku tinggalkan selepasku bagimu 2 perkara selama kamu berpegang dengannya kamu tidak akan sesat selama-lamanya : Alquran dan Itrah ( Para Mursyid Mewarisi Amanah Dari Nabi s.a.w ).-sohih Muslim.

Adalah termasuk sebahagian dari ciri kesesatan dalam hal rohani jika seseorang itu tidak berjaya menemukan wali Mursyid ( yang betul ) dalam hidupnya sebagaimana firman Allah dalam surah Al-Kahfi : Barangsiapa yang di sesatkan ( kerohaniannya ) maka tida akan dia ketemu Wali Mursyid ( atau pembantunya -Naasir atau jalannya- Sabiil ).

Sila rujuk Senarai Para Wakil Talqin Zikir dari thoriqah kami di Nusantara Melayu ( Sumatera, Jawa, Bali, Pulau Bawean, Singapura, Malaysia Timur dan Barat ). Awas jangan sampai terambil dari Mursyid Palsu yang menawarkan Thoriqah palsu dimana sebenarnya kamu belum dikira berthoriqah walaupun bertahun di dalamnya.

Thursday, August 18, 2011

Karomah Abah Anom 18


Tiga Orang Hindu Bertawasul Dengan Abah

Ayahanda alfaqir Tuan Hj Mohd Saleh Khan, apabila pulang dari Suryalaya pada akhir-akhir 90 han, beliau membawa cerita yang sangat menarik. Ketika Abah Anom sedang mentalqinkan serombongan penziarah di madrasahnya, apabila sedang zikir khofi, Abah mengisyaratkan memanggil Ustaz Yusuf Hamzah. Maka tidak lama kemudian, Ustaz Yusuf hadir meletakkan telinganya di samping Abah mendengar dengan taat, kemudian beliau beredar dari tempat itu dengan segera.

Ustaz Yusuf dan beberapa ikhwan Suryalaya bergegas naik jeep dengan membawa beberapa barangan termasuk tali yang besar, langsung keluar dari Pondok Pesantren sedangkan Abah masih mentalkinkan zikir kepada mereka yang meminta.

Selepas beberapa jam pada waktu malamnya, apabila di tanya tentang kejadian ketika Abah sedang mentalkinkan pada siang hari, Ustaz Yusuf menceritakan:

'Abah minta kami segera ke satu tempat di kawasan Tasik, di tempat tersebut ada sungei yang besar dan ada 3 orang yang memerlukan bantuan.'

Sebaik sahaja kami sampai di tempat itu, kami dapati ada 3 orang bangsa India tengelam dalam sungei minta tolong, lantas kami lemparkan tali dan di mudahkan urusan kesemua 3 orang itu dapat di selamatkan.

Ketiga-tiga orang Hindu tersebut berjaya dikeluarkan dari sungei , mereka lantas bertanya bagaimana kita tahu disitu ada yang memerlukan bantuan. Ustaz Yusuf menjawab bahawa , kami lakukan kerana perintah guru kami Abah Anom sebentar tadi. Mereka langsung berpekikan terperanjat dan menjelaskan bahawa mereka tahu kawasan ini adalah kawasan Abah Anom dan ketika mereka jatuh dalam sungei itu mereka bertawasul dengan minta bantuan tuhan menerusi karomah Abah Anom, dan tuhan perkenankannya.

Dalam merakamkan kesyukurannya, mereka minta agar mereka dibawa ke sisi Abah, mereka sendiri ingin mengucapkan terimakasih secara langsung kepada Abah.

Sebaik sahaja, mereka tiba di Pondok Pesantren Suryalaya , mereka mengutarakan hasrat untuk masuk ke agama Islam di pangkuan Abah. Apabila berhadapan dengan Abah mereka mengucapkan terimakasih dan bersyahadat dan minta di bai'ahkan zikir sebagaimana mereka mendengarnya dari Masjid Nurul Asror selepas solat waktu pada tadinya.-tamat kisah.

Para pembaca budiman, karomah Abah terlalu banyak dari dibicarakan, ada yang persis karomah Sultanul Auliya dan ada yang karomah seperti para sahabat Nabi s.a.w. Bersyukurlah pada Allah, dimana pada zaman kita, waktu kita, kita diketemukan seorang mursyid kamil mukamil seperti ini.




Wednesday, August 17, 2011

Karomah Abah Anom 17


Hilang Suara Selepas Pembedahan
Haji Ya'acob bin Mohamed di lahirkan pada 25 Januari 1925, Sungai Pisang Kelantan, Malaya. Beliau adalah bekas seorang ahli politik dan diplomat. Beliau merupakan penyokong kuat kepentingan orang Melayu di Singapura memainkan peranan penting dalam memenangi sokongan orang Melayu kepada Parti Tindakan Rakyat ( PAP ) pada awal tahun 1960-an.

Haji Ya’acob mempunyai beberapa saudara-mara dari kalangan tokoh masyarakat yang terkenal. Keluarganya berpindah ke Johor apabila beliau masih bayi. Ibu bapanya meninggal dunia ketika beliau berusia 8 tahun, diikuti oleh bapanya ketika beliau berusia 12 tahun.
Haji Ya'acob berkhidmat sebagai duta pertama Singapura ke Filipina dari tahun 1969 hingga 1971,dan Pesuruhjaya Tinggi ke India dari 1977 hingga 1984. Pada tahun 1984, beliau menjadi duta ke Mesir, pelantikan beliau sebagai duta di Mesir berpanjangan sehingga April 1986, apabila beliau meletak jawatan kerana kesihatan yang kurang baik. Sepanjang tempoh beliau sebagai duta ke Mesir, beliau memberikan perhatian kepada keadaan hidup pelajar Singapura di Universiti Al-Azhar dan memulakan usaha mengumpul dana untuk menubuhkan sebuah rumah pelajar untuk mereka.
Selepas pembedahan akibat kesihatan yang kurang baik, beliau kehilangan suara. Para dokter tiada mempunyai jalan keluar untuk menemukan jalan untuk mengeluarkan suaranya semula. Wira yang kuat membangkitkan semangat rakyatnya dengan suaranya itu, tidak putus asa berusaha memulihkan kesihatannya sehingga beliau di tunjukkan untuk bertemu dengan Abah Anom di Suryalaya.
Ketika di Suryalaya, Abah berpesan kepadanya agar membaca Alquran dengan menggunakan pandangan sahaja, nanti suaranya akan timbul dengan izin Allah. Hají Ya’acob mematuhi tunjuk ajar Abah Anom dan akhirnya suaranya keluar semula.
Pada bulan Ogos 1989, Haji Ya'acob mengalami serangan jantung di Kuala Lumpur, Malaysia. Beliau kemudiannya meninggal dunia kerana leukemia di Hospital Besar Singapura pada 11 Oktober 1989, pada usia 64. Beliau meninggalkan seorang isteri Hajah Hasmah binti Awang, tiga anak lelaki dan lima orang anak gadis, dan 16 orang cucu. Beliau telah dikebumikan ditanah perkuburan Islam di Choa Chu Kang , Singapura. Alfateha...

Tuesday, August 16, 2011

Karomah Abah Anom 16

Letusan Gunung Galunggung 1982

Gunung Galunggung (dahulunya dieja Galoen-gong) termasuk gunung yang aktif di Jawa Barat, Indonesia, kira-kira 80 km tenggara wilayah Jawa Barat, Bandung (atau kira-kira 25 km ke timur Jawa Barat dari bandar Garut). Letusan sebelumnya adalah pada tahun 1882.

Letusan terakhir ini terjadi pada 5 April 1982 yang disertai dengan suara dentuman, pijaran api dan kilatan halilintar. Kegiatan ini berlangsung selama 6 bulan dan berakhir pada 8 Januari 1983. Selama letusan ini terjadi ada sekitar 18 orang meninggal dunia sebagian besar terjadi karena sebab tidak kaitan langsung dengan letusan seperti kecelakaan lalu lintas atau umur yang sudah tua, kedinginan dan kekurangan pangan. Diperkirakan pada letusan ini sekitar 1 Milyar dan 22 desa ditinggal tanpa penghuni.

Letusan ini menyebabkan berubahnya peta wilayah pada radius 20km dari kawah gunung Galunggung yang mencakup Kecamatan Indihiang, Kecamatan Sukaratu dan Kecamatan Leuwisari. Perubahan ini di sebabkan pada terputusnya jaringan jalan, aliran sungai dan areal perkampungan yang diakibatkan melimpahnya lava dingin berupa material batu, kerikil dan pasir.

Pondok Pesantren Suryalaya terletak di kaki gunung Galunggung. Selepas letusan yang bersejarah ini, para wakil dari Bangsa-Bangsa Bersatu, para pengkaji bumi datang membuat wisata dan kajian berdasarkan ilmu kaji bumi mereka. Mereka mengungkapkan kekaguman dan kehairanan kerana mendapatkan Pondok Pesantren Suryalaya terletak sergam di kaki gunung tersebut tiada tersentuh sedikit pun dari limpahannya, padahal semua limpahan lavanya terlimpah jatuh dengan dahsyatnya di bahagian sebelah gunung yang lain dan jauh pula pengalirannya.

Abah membuat ucapannya sempena letusan itu sambil berkata : ‘ Kita harus bersyukur kerana Allah SWT masih ingin perjalanan kita diteruskan.’

Monday, August 15, 2011

Karomah Abah Anom 15


Penyertaan Ulama Berwibawa ke TQN Suryalaya
Prof Dr Haji Abdul Malik Karim Amrullah - Hamka


‘’Hamka’’ adalah ringkasan dari nama penuhnya Haji Abdul Malik bin Abdul Karim Amrullah. Lahir di desa Tanah Sirah, Sungai Batang, Maninjau, Minangkabau, Sumatera Barat, Indonesia, pada tanggal 16 Februari 1908 atau bertepatan dengan 13 Muharram 1326 H.

Siapa sangka mantan pemimpin Pertubuhan Islam Muhammadiyah Buya Hamka ternyata mengikuti Thoriqoh Qodiriyah Naqsabandiyah dari Pondok Pesantren Suryalaya. Ketua MUI ( Majlis Ulama Indonesia ) pertama ini berbaiat kepada Abah Anom, mursyid thoriqah dari Pesantren Suryalaya Tasikmalaya lebih kurang pada awal tahun 1981. Ketika itu ayahanda Alfaqir, Hj Saleh Khan berada di Suryalaya menziarahi Abah Anom dan beliau mengkhabarkan kami bahawa apabila upacara baiát mengambil tempat, Abah dan Hamka masuk ke ruang pekarangan keluarga dan di tutup pintunya agar tidak di lihat-lihat orang semasa baiát di jalankan nanti. Ini cara terhormat bagi para ulama mengambil baiát.
Perkara yang sama ini juga dilaporkan oleh Dr Sri Mulyati, pengajar tasawwuf UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, baru-baru ini, sambil berkata : ‘Ini penelitian pribadi saya ketika menyelesaikan disertasi, ada fotonya ketika Buya Hamka berbaiat dengan Abah Anom.


Ketika Buya Hamka berkunjungan ke Singapura pada tahun 1981, alfaqir sempat mendengar ceramahnya di Masjid Muhajirin, masih teringat jelas kata-katanya dan penjelasannya yang menunjukkan beliau sudah berbaiát dengan Abah, ketika dalam ceramahnya beliau berkata :

‘Dalam berzikir kepada Allah ada kaifiatnya kemana di palingkan kepalanya, dari bawah dahulu kemudian ke atas, lalu ke kanan dan kemudian ke kiri. Bukan sebarangan..mengeleng ketika lafaz nafi, meng ‘ia’ ketika lafaz isbat.., .beliau berkata secara gurauan’- lebih kurang maknanya.

Majlis tersebut adalah majlis ceramah beliau terakhir di Singapura yang dihadirikan oleh ribuan para jamaah yang mengejarnya untuk bersalaman, alfaqir berjaya dalam gelutan manusia untuk bersalaman dengannya...alhamdulilah.

Mantan Ketua Umum Fatayat NU - Dr Sri Mulyati menuturkan, Buya Hamka sendiri pernah berujar di Pesantren Suryalaya Tasikmalaya bahwa dirinya bukanlah Hamka, tetapi Hampa. Katanya lagi : ’Saya tahu sejarahnya, saya tahu tokoh-tokohnya, tetapi saya tidak termasuk di dalamnya, karena itu saya mau masuk’. Akhirnya beliau masuk, karena mungkin haus spiritual. Buya Hamka berkata: ‘diantara makhluk dan kholik itu ada perjalanan yang harus kita tempuh. Inilah yang kita katakan thoriqoh.’
Hamka memang dikenali memahami dunia tasauf. Salah satu karyanya adalah Tasawuf Modern, yang mengupas dunia tasawuf dan penerapannya pada era modern ini. Masih ada satu lagi karya tasaufnya yang terakhir belum dicetak. Buya Hamka wafat pada 24 bulan Julai tahun 1981 bertepatan dengan bulan Ramadhan dalam umurnya 73 tahun masehi. Seluruh ikhwan TQN Indonesia, Singapura dan Malaysia menunaikan solat Ghaib baginya sebagaimana yang diminta Pondok Pesantren Suryalaya.

Tersebut kisah dalam facebook teman saya bernama Nen Maarof bahawa......"

Buya Hamka pulang dari Mekah dan melawat Pondok Persantren Suryalaya (PPS). Katanya mendapat petunjuk Baginda saw agar melawat seorang hamba ALLAH yang ikhlas. Bila tiba di PPS..didapati..kiyai mursyid disitu "sempoi" sahaja...tak berjubah, serban dan berjenggot macam fahamnya tentang sunnah. Para santri yakni muridin pun biasa saja...

Maka dimohon izin untuk membetulkan keadaan pada pak kiyai mursyid itu...Maka dikisahkan 3 hari 3 malam..Buya Hamka asyik bagi ceramah jer...pelbagai ilmu khasnya tasauf yang mencakupi sunnah dan adab dicurahkan...pelbagai kesilapan pada persepsi beliau cuba dinasihati dan diperbetulkan..

Sehinggalah pada hari Buya Hamka ingin pulang...maka Pak Kiyai Mursyid pun memeluknya dan berkata..."Ucapan jutaan terima kasih atas banyak ilmu yang telah dicurahkan....tapi Abah mohon Buya katakan pada Abah...bagaimana mahu diamalkan semuanya...Abah sendiri tidak mampu, apatah lagi para santri sekalian...mohon ditunjuki ya Buya..."

maka ketika itu...tiba tiba..Buya Hamka tersedar..dn menangis terisak isak serta melutut pada Pk Kiyai Mursyid..."benar Abah...ilmu yang banyak tidak guna jika tak dapat diamalkan....Maka sekarang saya pula mohon Abah tunjukkan sebaik baik amalan...Maka Buya Hamka pun ditalqinkan dengan kalimah Ikhlas...La Ila Ha Ilal ALLAH"

Akhir hayat...sebelum Buya Hamka meninggal...beliau pergi berkhalwat khusus pada Muryid di PPS...maka seminggu sebelum masa itu tiba..Maka Kiyai Mursyid menyuruhnya pulang ke rumah....Selesaikan segala urusan wasiat pada keluargamu...dan tumpukan tawajuh sepenuhnya agar baik serta mulia kembalinya...masamu selepas solat Jumaat.

Maka selesai solat jumaat...maka kembalilah Buya Hamka ke rahmatullah...dengan akhir kalam kalimah ikhlas yang dimuliakannya sebagai amalan harian....Cuma mejadi isu kerana jari telunjuk kananya masih gerak gerak sedangkan doktor sudah mengesahkan kematiannya.....seperti isyarat bertasbih.

Maka dilaporkan pada Kiyai Mursyid. Maka Kiyai Mursyid dengan tersenyum.. menghantar wakilnya....Setibanya sang wakil...lantas memberi salam pada jenazah..dan mengatakan.."udah udah..ruhmu dan nyawamu sudah kembali..jasadnya harus tenang...jangan mencarik adat..." maka hentilah jari yang bertasbih itu.

Al Fatihah kepada Buya Hamka...semoga digolongkan dalam golongan solihin. Amin.Amin Amin.-Tamat nukilan dari Nen Maarof


Penyertaan Buya Hamka ke Thoriqah Qodiriyah Naqsyabandiyah Pondok Pesantren Suryalaya bukan sahaja satu pencapaian murni bagi Buya Hamka sahaja, demi rohaninya, tapi ianya juga salah satu karomah Abah Anom... gai mana menumpahkan keinsafan kedalam diri manusia, apalagi ulama.


Karomah Abah Anom 14


Mengeluarkan Keropok dari Botol Kaca Yang Tertutup

Alfaqir mendapatkan kisah ini dari mantan setiausaha peribadi Abah di Suryalaya yang bernama Alfadhil Drs Ustaz Hj Yusuf Bin Hamzah. Beliau banyak menyimpan kisah-kisah karomah Abah Anom tetapi orangnya pendiam. Satu hari beliau menceritakan kepada alfaqir :

'Ghouse,...Pernah satu hari, Abah di datangi seorang pensyarah universiti, entah university mana saya ngak ingat. Bila sudah berada di hadapan Abah, dimana ada cawan kopinya di hadapannya, ada botol-botol kaca yang berisi kerompok, ialah biasalah madrasah sentiasa siapin untuk para tetamunya...
tiba-tiba si pensyarah ini, menunjukkan kehebatannya di hadapan Abah. Dia mengeluarkan sebatang rokok dari kotak rokok yang belum di buka plastiknya lagi, kotaknya masih baru, plastiknya pun masih belum di koyakan lagi''...ulang Ustaz Yusuf dalam menegaskan kejadian itu.

Di hadapan Abah, ada botol kaca berisi keropok-keropok....botol itu pun dekat dengan si pensyarah ni, Abah langsung mengeluarkan sekeping keropok dari botol kaca yang belum dibuka tutupnya sambil berkata : Ambil yang ni ada manfaatnya, yang itu ( rokok yang dikeluarkannya tadi ) ada mudharatnya.'' Maka terperanjatlah pensyarah tersebut sambil mengambil keropok bertuah itu dan memakannya , kemudian beliau terus minta di baiát kan zikir...''

''Bayangkan Ghouse, macam-macam orang ke sini semuanya tewas, sebab di sangka Abah itu macam mereka, pakai jin, pakai ilmu hitam...padahal wali Allah kan Allah yang jaga....''

Karomah Abah Anom 13

Penyertaan Ulama Berwibawa ke TQN Suryalaya

Prof Drs Haji Aboebakar Atcheh
Seorang tokoh agama, ulama, pemimpin pertubuhan Islam dan penulis yang tak asing lagi dalam masyarakat kita, beliau adalah Prof Haji Aboebakar Atjeh yang dilahirkan pada tahun 1909 dan wafatnya diperkirakan jatuh pada tahun 1979 . Siapa yang dapat menyangka tokoh agama dan ulama ini - yang mempunyai lebih dari 19 karya penulisan agungnya, pemimpin pertubuhan yang besar di Indonesia , pernah menentang Tasauf dan Thoriqah , akhirnya menyerahkan diri untuk beramal dengan amalan berthoriqah.
Dikatakan, Almarhum Prof Aboebakar Atjeh, dalam tahun-tahun kegemilangannya dalam kepimpinannya, menentang ajaran Tasauf dan Thoriqah khusus di Indonesia , dalam masa yang sama beliau mencari seorang guru mursyid yang asli dalam senyap. Beliau telah bermusafir ribuan batu jauhnya meninggalkan tanah air kerana kehausan rohani dalam hidupnya. Bagi Alfaqir, riwayat hidup Almarhum Prof Aboebakar ini sama persisi seperti riwayat hidup Imam Al-Ghazali, yang pada awalnya menentang Tasauf tapi kemudian mencari dan akhirnya bertemu dengan orang yang di cari-cari. Almarhum Prof Aboebakar Atjeh telah ke India, China, Turkey dan lain-lain Negara Arab/ Islam dalam mencari seorang guru mursyid yang asli, bertahun lamanya, beliau hidup dalam bermusafir dalam kehausan rohani.
Pada tahun 1976 , ketika almarhum mengunjungi tempat kami di Singapura beliau menceritakan dengan titisan air mata kekesalan dan terharu atas ni’mat Allah , bahawa beliau bersyukur bertemu dengan guru mursyid yang beliau sendiri letakkan ciri-cirinya berdasarkan kajiannya itu, akhirnya berhasil, bila ditanya oleh ikhwan kami Hj Yahya Hanafiah - dimana Almarhum menginap selama seminggu dirumahnya ( gambar photo Hj Yahya no 4 dari kiri ) , ‘Kenapa bapak kelihatan kesal lebih dari gembira ? ‘Jawab Almarhum : ‘Bapak berjumpa guru mursyid dalam negeri sendiri, bapak jumpa Abah, dalam usia sisa-sisa ini dan sudah tidak boleh buat apa-apa lagi, jika bapak masih muda lagi, pasti banyak bapak boleh bantu Abah....’’ kata-kata Almarhum yang di akhiri dengan tangisan tanpa suara yang memberikan kesan kepada sekeliling yang mendengar dan mereka juga melinangkan airmata.
Perjuangan ilmiah Almarhum tidak habis begitu sahaja, Abah memintanya agar di terjemahkan kitab Miftahus Sudur yang berbahasa Arab ke bahasa Indonesia. Almarhum sempat menterjemahkannya dengan baik dan sempurna , sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Sehingga hari ini, jariah Almarhum masih berjalan terus kerana kitab ini telah dapat dimanfaatkan lebih dari 5 juta para ikhwan Indonesia ( catatan statisktik 1987 ) yang mengamalkan thoriqahnya dan berapa banyak lagi yang dapat manfaat dari kitab ini dari para pembaca umat Islam secara umum tidak dapat kita mengagaknya.
Penerimaan Almarhum dan baiáhnya ke dalam Thoriqah Qodiriyah Naqsyabandiyah di Pondok Pesantren Suryalaya , membataskan bagi dirinya ciri-ciri guru mursyid pada awalnya berdasarkan kajian ilmu Tasauf, sehingga bertahun-tahun hidup kehausan dalam bermusafir, melambangkan kehebatan dan ketepatan ilmunya dan sekaligus adalah isyarat kepada karomah Abah Anom.
Semoga Allah mencucurkan RahmatNya kepada Almarhum Bapak Professor Haji Aboebakar Atjeh, Alfatehah .......

Friday, August 12, 2011

Karomah Abah Anom 12


Kiyai Sakti Tinggi Bertanding Dengan Abah

Pak Kurnia ( Ipar kepada Abah ) pada satu hari menceritakan kepada alfaqir, bahawa satu hari , seorang kiyai yang mempunyai ilmu sakti yang tinggi di Jawa Tengah , datang bertanding di Suryalaya, kiyai ini mempunyai ratusan pengikut, mungkin mereka menyangka dia sudah diberi karomah oleh Allah.

Pak Kurnia ini, adalah antara para ikhwan Suryalaya yang paling banyak menyimpan cerita-cerita karomah Abah Anom. Beliau sambung berkata : Kiyai ini datang membawa rombongan para muridnya. Anehnya kedatangannya sudah diketahui Abah sehingga Abah menunggunya dan menyambut kedatangannya.

Abah minta kiyai ini serta para muridnya menjamu dahulu. Kiyai ini mula memuji Abah kerana menguruskan Pesantren dengan rapinya dan masa yang sama memperli, sambil berkata 'Tetapi di sini ngak ada burung syurga ya ? Tanya Abah balik, burung syurga tu burung hud-hud kah ? Éyah' sambut kiyai tersebut. Tak semena-mena di sisi Abah ada lestik burung yang di tinggalkan kanak-kanak yang bermain-main di pesantren tersebut. Abah ambil lestik itu langsung melastikkannya, jatuh ke hadapan kiyai itu burung Hud-hud Nabi Sulaiman hidup lagi tidak mati berjalan-jalan di hadapan pak kiyai sakti itu dan matanya terbeliak kagum. Kata Pak Kurnia...cantik sungguh burung itu bagaikan burung cenderawasih. Tidak lama kemudian burung itu terbang semula.

Kiyai itu tidak terhenti di situ, dia mengeluarkan seketul batu gelunggung ( granik ) sebesar gengam dari kotnya. Dia meramaskan batu itu sehingga menjadi pasir. Kemudian berkata, 'Sekarang giliran Abah tunjukkan kehebatannya''. Abah merendah diri mengatakan beliua tiada mengetahui apa-apa. Kiyai itu membuka songkoknya yang tinggi itu dan meletakkannya di hadapan Abah sambil berkata 'Di tempat saya, 10 orang ngak bisa angkat, cuba Abah angkat songkok ini''. Abah terus bertawajuh, beberapa detik kemudian Abah menghembuskan ke arah songkok itu dan songkok itu melayang jauh. Madrasah bergema dengan peristiwa ini sehingga semua para murid kiyai kagum dengan apa yang berlaku. Kiyai tersebut mula terasa insaf dan bertobat kerana niatnya yang tersalah. Beliau minta di baiátkan, ketika zikir khafi beliau pengsan atau tertidur lama. Tidak lama kemudian Abah mengejutnya bangun sambil berkata 'kamu masih ada tanggungjawab yang perlu kamu uruskan'.

Kiyai ini kemudiannya menjadi ikwan dan mubaligh TQN, beliau menceritakan bahawa ketika pengsan ketika baiát itu, beliau bermimpi pergi ke maqam para aulitya Allah, juga ke maqam Sheikh Abdul Qadir Jailani, kemudian beliau akhirnya bermimpi masuk ke syurga Allah sambil mengambarkan keindah syurga tersebut dengan tangisannya, batu-batu di jalanannya dari permata, kota-kota dan mahligai tersusun indah, beliau sempat mengeliling dan terjumpa satu mahligai yang sangat indah, ingin sangat memasuki mahligai itu, apabila menghampirinya terlihat di gerbang mahligai itu tertulis 'pondok pesantren suryalaya', beliau terus membuka pintu gerbangnya yang indah untuk memasukinya, namun ketika itu ada yang mengejutkan dari tidurnya yang panjang itu.

Saya terperanjat dari tidur itu,di sebabkan Abah yang mengejutkannya sambil berkata 'kamu masih ada tanggungjawab yang perlu kamu uruskan'.'Rupa-rupanya itu, kata kiyai ,'' adalah sebahagian rukyah solihah yang diperlihatkan kepadanya hasil baiáh yang mempunyai barakoh yang banyak ini. Wakai para ikhwan jangan tinggalkan amalan zikrullah dari Abah ini , benar-benar berlangsungan dengan Nabi s.a.w''- Tamat kisah.

Kiyai ini tidak lain dan tidak bukan adalah Kiyai Hj Jured-Mubaligh Pondok Pesantren Suryalaya.

Karomah Abah Anom 11

Mursyid Menjaga Hati Murid

Manqobah ini diambil dari ceramahnya KH.Thohir Abdul Qohir salah satu wakil Talqin Thoriqoh Qodiriyyah wan Naqsyabandiyyah yang berada di Pondok Pesantren Suryalaya Tasikmalaya, Jawa Barat Indonesia.

Tersebutlah seorang kiayi bernama KH.Tohir yang sedang menimba ilmu di salah satu pesantren di kotanya. Konon Sang Guru yang mengajarkan ilmu di pesantrennya tersebut melarang Kiayi Tohir untuk menemui seorang kiayi besar yang tinggal di Suryalaya bernama Abah Anom, apalagi berguru kepadanya.

Namun, setetelah melalui penelusuran dan pembelajaran ilmu tassawuf yang diajarkan di Pesantren Suryalaya, akhirnya kiayi Tohir meminta kepada Abah Anom untuk dibaiayat atau ditalqin dzikir (di ajarkan dzikir Thoriqoh). Namun, tentu saja dalam benak kiayi Tohir kunjungannya ke Abah Anom yang tanpa sepengatahuan gurunya itu akan membuat murka di pesantren dikotanya. Apalagi, setelah di talqin dzikir (pengajaran dzikir thoriqat) ada suatu amanat dari Abah Anom yakni ucapan salam yang harus disampaikan kepada guru dipesantrennya. Ketika kiayi Tohir sedang duduk menunggu sholat berjamaah di Mesjid Nurur Asror di Kompleks Pesantren Suryalaya sebelum ia kembali bertolak ke kampung halamannya, pikirannya terus berkecamuk tidak bisa tenang. Ketika dalam benaknya terbersit bagaimana wajah murka gurunya yang sedang memarahinya habis-habisan karena ketidak taatannya, tiba-tiba ada yang menepuk pundaknya dengan sorban dan berkata:“Tong sok goreng sangka kabatur, komo ka guru soranganmah, boa teuing teu kitu! dalam bahasa Indonesia : “jangan selalu berburuk sangka terhadap orang lain, apalagi terhadap guru sendiri, belum tentu seperti itu “. Kiyai Thohir begitu kaget ternyata yang menepuk pundak dan membaca pikirannya itu adalah guru ruhaninya yang baru, yaitu Syekh Ahmad Shohibul Wafa Tajul ‘Arifin ra (Abah Anom).

Dari kejadian itu Kiai Thohir mendapatkan pelajaran yang berharga bahwa seorang guru ruhani Mursyid Thoriqoh Qodiriyyah wan Naqsyabandiyyah bisa mengetahui hati murid-muridnya dimanapun mereka berada. Mursyid akan terus mengawasi dan membimbing hati murid-muridnya agar hati selalu menuju Allah

Sepulang dari Pesantren Suryalaya dan kembali ke Pesantren dikampungnya, Kiai Thohir menyampaikan amanat salam dari Mursyid Kammil Mukammil Syekh ahmad Shohibul Wafa Tajul ‘Arifin ra kepada gurunya. Dan ternyata, diluar dugaan Kiayinya yang dipesantren itu malah memuji Abah Anom bahkan Kiayi Thohir sebagai salah satu murid kesayangannya itu dianjurkan untuk menjalankan ajaran yang di bawa oleh Abah Anom sebagai pewaris para Nabi.

Selanjutnya, Kiayi Thohir mengabdikan diri sepenuhnya kepada Abah Anom dan mengamalkan ajaran yang telah diajarkannya. Akhirnya Kiai Thohir dipercaya menjadi salah satu wakil Talqin, yaitu orang yang di izinkan untuk mengajarkan atau mengijazahkan dzikir Thoriqoh kepada orang yang membutuhkannya.

Wednesday, August 10, 2011

Karomah Abah Anom 10


SANG GURU DALAM ILMU KEBATHINAN REBAH

Seorang kiyai dan juga Mahaguru Ilmu Kebathinan buat pertama kali ke Suryalaya pada tahun 90han dengan niat mencuba kebolehan Abah Anom , rebah apabila sudah berada di hadapan Abah. Setelah beliau bangun buat kali kedua dan membuat percubaan serangan kali keduanya , juga rebah dan begitulah kali ke tiganya.

Begitulah ceritanya Kiyai Zezen apabila ditanya ketika tujuan ke Suryalaya kali pertamanya. Kini beliau sudah insaf dan bertaubat dari mengamalkan ilmu yang pada awalnya di sangka baik, kerana di ambil dari para kiyai-kiyai di Banten. Beliau terus minta dari Pengersa Abah untuk diberikan baiáh Thoriqah dan Zikirnya. Tidak berapa kemudian Kiyai Zezen ini di angkat jadi wakil talqin Abah, sekarang ini dipilih jadi Ketua Para Mubaligh Pondok Pesantren Suryalaya, di mana di bawahnya terkumpul 800 lebih para kiyai bergerak dengan dakwah atas pemerhatiannya. Beliau ada terjemahkan kitab Sheikh Abdul Qadir Jailani berjudul 'Sirul Asror' ke bahasa Indonesia / Melayu.

Tuesday, August 9, 2011

Karomah Abah Anom 9


MURID BERJAYA TERHENTI DARI HOBI MELACUR

Cerita ini diambil dari ceramahnya KH.M.Abdul Gaous Saefulloh Al-Maslul atau Ajengan Gaos salah satu wakil Talqin Thoriqoh Qodiriyyah wan Naqsyabandiyyah Pondok Pesantren Suryalaya Tasikmalaya, Jawa Barat Indonesia.

Diceritakan ada seorang pemuda yang hobinya melacur, pemuda tersebut berniat untuk berhenti dari pebuatannya yang tercela. Sudah berbagai cara dilakukan untuk menghentikannya itu tidak membuat minat lacurnya berhenti. Padahal, pelaksanaan amalan ibadah yang “super ketat” atas petunjuk dari para kiai yang pernah dikunjungi dari berbagai daerahpun belum berhasil. Jadi, Sudah tidak asing lagi baginya riyadloh (latihan) seperti puasa, dzikir, sholat baik yang sifatnya wajib maupun sunat dan amalan lainnya.

Dalam keadaan kondisi jiwa yang begitu kritis, datanglah pemuda itu ke Pondok Pesantren Suryalaya untuk menemui seorang Wali Allah yaitu Abah Anom sebagai Mursyid Thoriqoh Qodiriyyah wan Naqsyabandiyyah dan menceritakan maksud kedatangannya. Abah Anom berkata : “Tidak apa-apa, asal jangan dilakukan didepan Abah”. Setelah itu pemuda yang hobi “jajan” perempuan ditalqin dzikir (diajarkan dzikir Thoriqoh Qodiriyyah wan Naqsyabandiyyah) untuk diamalkan.

Seperti biasa pemuda tersebut datang ke hotel yang telah dipesan untuk melaksanakan hasrat nafsunya “meniduri” wanita pelacur. Setelah siap-siap semuanya, terbesit dalam benak pikiran dan jiwanya akan bayangan wajah Abah Anom sebagai Mursyid TQN dan berkata : “Asal jangan dihadapan Abah!”, pemuda itu terkejut dan gelisah, dengan segera meninggalkan hotel. Gagallah keinginan nafsunya.

Dihari yang lain, pemuda itu datang lagi ke hotel untuk melaksanakan hasrat nafsunya yang tidak terbendung. Namun, disaat detik-detik akan melaksanakan maksiatnya, terulang kembali kemunculan wajah Abah Anom dalam jiwa dan pikirannya dan mengatakan : “Tidak apa-apa, asal jangan dihadapan Abah”. Pemuda itu kembali mengurungkan niatnya dan kembali pulang.

Begitupun dihari-hari selanjutnya, kejadian itu terus terulang jiwa dan pikirannya selalu dihantui bayangan tatapan wajah Abah Anom seorang Wali Allah dan perkataannya disaat-saat akan melakukan maksiat dengan pelacur. Kegagalan-kegagalan hasrat syetan yang terulang dalam jiwa pemuda itu dikarenakan kemunculan wajah Wali Allah Mursyid Thoriqoh Qodiriyyah wan Naqsyabandiyyah.

Akhirnya, dengan kejadian itu pemuda tersebut menghentikan dari hobinya melacur untuk selamanya dan menjadi pengamal Thoriqoh Qodiriyyah wan Naqsyabandiyyah.

Sesungguhnya kejadian itu suatu anugrah dari Allah untuk hamba yang dicintai dengan perantara Mursyid sebagai pilihan-Nya. Subhanallah..

Bayangan wajah Mursyid itu adalah sebagai burhana robbihi (cahaya / tanda dari Allah) yang membawa berkah terhadap pemuda tersebut.

Kita teringat akan kisah salah satu utusan Allah yaitu Nabi Yusuf as. yang ditolong Allah ketika akan terjadi maksiat dengan Siti Zulaikha. Dalam al-Qur’an Surat Yusuf ayat 24: “Sesungguhnya wanita itu telah bemaksud (melakukan perbuatan itu) dengan Yusuf, dan Yusuf-pun bermaksud (melakukan pula) dengan wanita itu (Zulaikha) andaikata tidak melihat burhana robbihi yaitu tanda (dari) Tuhannya. Demikianlah agar Kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba-hamba Kami yang terpilih.” (QS: Yusuf 24)

Dalam ayat ini terdapat perkataan Allah “Burhana Rabbihi”. Menurut perkataan Imam Ibnu Katsir dalam Tafsir Ibnu Katsir, juz II / 474 : “Adapun maksud “Burhaana Rabbihi” yang terlihat oleh Yusuf, maka terdapat beberapa pendapat. Menurut sahabat Abdullah bin Abbas, Said, Mujahid, Sa’id bin Jubair, Muhamad bin Sirin, Hasan, Qatadah, Ibnu Sholeh, Dlohah, Muhammad bin Ishaq dan lain-lain yakni Yusuf melihat bayangan ayahnya (Ya’kub), rupanya, bentuknya seakan-akan ayahnya marah-marah. Menurut sebagian riwayat memukul dada Yusuf. Al-‘Aufi berpendapat dari Ibnu Abbas, maksud perkataan itu ialah Yusuf teringat kepada bayangan wajah suami Zulaikha yaitu raja Qithfir yang seolah-olah ada dirumah dan mengetahui apa yang akan diperbuat Yusuf. Demikian juga Muhammad bin Ishaq berpendapat yang sama.”(Tafsir Ibnu Katsir, II / 474) Subhanallah…

Karomah Abah Anom 8


PENGIKTIRAFAN & PENGHARGAAN -IFNGO


PENGASUH Pontren Suryalaya K.H. Ahmad Sohibul Wafa Tajul Arifin (Abah Anom) menerima ucapan selamat dari sejumlah pejabat atas diterimanya penghargaan dari IFNGO Perserikatan Bangsa Bangsa (PBB) terkait pengabdiannya membantu pemulihan korban narkoba, di Pontren Suryalaya Kab. Tasikmalaya, Kamis (8/1).* UNDANG SUDRAJAT/”PR” BERAWAL dari keprihatinan yang dirasakan oleh Pengasuh Pondok Pesantren Suryalaya K.H. Ahmad Sohibulwafa Tajul Arifin (94), melihat banyaknya anak muda yang terjerumus narkotika, kiai yang akrab dipanggil Abah Anom tersebut mendirikan pondok pesantren khusus yang bernama Inabah. “Inabah pertama yang didirikan oleh Abah Anom yaitu pada tahun 1980,” kata Juru Bicara Pondok Pesantren (Pontren) Suryalaya K.H. Zaenal Abidin Anwar, di Suralaya, Kab. Tasikmalaya, Kamis (8/1).
Setelah melalui berbagai kajian, termasuk seminar pencegahan narkotika di Pontren Suryalaya, akhirnya Abah Anoh berkekuatan hati untuk membuat pondok pesantren khusus bernama Inabah. Arti nama pontren tersebut adalah pengembalian atau pemulihan seseorang dari jalan yang menjauhi Allah ke jalan mendekatkan diri kepada Allah. Karena keteguhan serta keikhlasan Abah Anom, upaya penyelamatan korban narkoba tersebut akhirnya membuahkan hasil. Mereka yang kecanduan narkoba bisa pulih seperti semula. Dalam pemikiran Abah Anom, orang yang sedang mabuk, yang jiwanya sedang guncang dan terganggu, diperlukan metode pemulihan (inabah). Mereka yang mengikuti program Inabah harus ikut kegiatan sepanjang 24 jam.
Kurikulum pembinaan yang ditetapkan oleh Abah Anom mencakup mandi dan wudu, salat dan zikir, serta ibadah lainnya. Biasanya, waktu pemulihan antara 40 hari sampai 6 bulan Cara Abah Anom akhirnya berkembang pesat serta banyak dipercaya oleh berbagai pihak, sehingga banyak keluarga yang menitipkan saudara atau anak mereka ke Inabah. Jumlah pondok Inabah sekarang sudah berkembang menjadi 31 pondok, termasuk sembilan di antaranya berada di luar negeri. Lebih dari 5.000 orang yang kecanduan narkoba, berhasil pulih kembali setelah masuk Inabah. Abah Anom berusaha dengan sabar membina anak-anak yang jadi korban narkoba tersebut. Setelah 28 tahun berjalan, apa yang dilakukan Abah Anom mendapat pujian dari berbagai pihak. Abah Anom pernah memperoleh penghargaan dari presiden, atas jasanya membantu pemulihan korban narkoba.
Januari 2009, penghargaan piagam emas “Distinguished Service Awards” juga diberikan kepada Abah Anom oleh International Federation of Non-Government Organisations (IFNGO) Perserikatan Bangsa-Bangsa (PBB). Piagam emas yang merupakan puncak prestasi tertinggi dalam pengabdian seseorang membantu memulihkan korban narkoba, terlihat dipajang di dinding ruangan tamu rumah Aba Anom. Piagam tersebut diberikan di Australia oleh Charmain IFNGO Dr. K.C. Lam kepada perwakilan Suryalaya Jakarta, Ir. Ucu Suparta . Apa yang dilakukan Abah Anom dinilai telah menyelamatkan nyawa serta masa depan anak-anak yang jadi korban narkoba.
Hidup normal
Berdasarkan hasil penelitian Dr. Juhaya S. Praja, tahun 1981-1989, sebanyak 93,1% dari 5.845 anak binaan yang mengikuti program di Inabah, bisa dikembalikan ke keadaan semula. Selain itu, mereka dapat kembali hidup di tengah masyarakat dengan normal. Kondisi itu yang membuat berbagai lembaga memberikan penghargaan kepada Abah Anom. “Kita bersyukur bisa menerima piagam penghargaan dari PBB. Piagam itu merupakan pengakuan dari dunia atas kerja keras yang dilakukan oleh Abah, dalam membantu menangani korban narkoba,” kata K.H. Zaenal Abidin Anwar.
Sementara itu, Kapolda Jabar Inspektur Jenderal Timur Pradopo mengatakan, penghargaan diberikan PBB kepada Abah Anom adalah hal yang luar biasa. Artinya, dunia sudah memberikan penghargaan tentang apa yang telah dilakukan oleh Abah Anom selama ini, dalam pengabdiannya untuk membantu memulihkan korban narkoba. “Itu luar biasa sekali. Guru besar Abah Anom telah memberikan teladan kepada kita semua.
 Sekarang, kita semua yang meneruskannya, harus benar-benar menjaga keluarga kita, lingkungan kita dari narkoba,” ujar Timur Pradopo saat berkunjung ke Pontren Suryalaya. Sedangkan Bupati Tasikmalaya Tatang Farhanul Hakim mengatakan, penghargaan dari PBB tersebut merupakan kebanggaan bagi warga Tasikmalaya. Karena terbuki, pengabdian dan kiprah pengasuh Suryalaya telah mendapat pengakuan dari lembaga dunia. “Saya dan atas nama masyarakat Tasikmalaya benar-benar bangga, dan hal itu menjadi aset kita semua. Apa yang dilakukan oleh Suryalaya benar-benar telah memberikan manfaat dan diakui oleh dunia,” kata Tatang, didampingi Ketua DPRD Kab. Tasikmalaya Uu Ruzhanul Ulum. Ucapan serupa dikemukakan Staf Khusus Presiden Bidang Komunikasi Sosial Brigadir Jenderal Kurdi Mustofa, yang datang ke Suryalaya mewakili Presiden Susilo Bambang Yudhoyono. “Saya sangat gembira dan bangga terhadap Pontren Suryalaya, yang ternyata memang mampu berbuat banyak untuk masyarakat luas. Sehingga, upaya perang terhadap narkoba dilakukan dengan sepenuh hati. Dengan adanya penghargaan dari PBB itu telah membuktikan kalau keberadaan pesantren ini telah diakui dan tentunya menjadi kebanggaan bagi Indonesia,” ujarnya. (Undang Sudrajat/”PR”)***
ikhwansuryalaya.wordpress.com

Karomah Abah Anom 7


PANDANGAN AL-ALLAMAH YANG MULIA TUAN GURU IJAI

Ada cerita menarik dari Subhan seorang Dosen IAILM Suryalaya pernah silaturahmi kepada Tuan Guru Ijai Martapura Kalimantan Selatan. Tuan guru Ijai menyebutkan 'SYEH A. SHOHIBUL WAFA TAJUL ARIFIN ADALAH LAUTAN THORIQOH.'
Tuan Guru Ijai dikenal sebagai seorang Wali Mursyid yg masyhur yang di kunjungi para alim ulama Habaib dari belahan dunia nama lengkapnya Alimul ‘allamah Al ‘Arif Billah Asy-Syekh Muhammad Zaini Abd. Ghani ( Tuan Guru Ijai ) bin Al ‘arif Billah Syekh Abd. Ghani bin Syekh Abd. Manaf bin Syekh Muh. Seman bin Syekh. M, Sa’ad bin Syekh Abdullah bin ‘Alimul ‘allamah Mufti Syekh. M. Khalid bin ‘Alimul ‘allamah Khalifah Syekh. Hasanuddin bin Syekh Muhammad Arsyad Al-Banjari.
Seorang Wali besar Mufti Kesultanan Indragiri Syekh Abd Rahman Shiddiq, berpendapat bahwa Syekh Muhammad Arsyad Al-Banjari adalah keturunan Alawiyyin melalui jalur Sultan Abdurrasyid Mindanao.

Karomah Abah Anom 6

13 Ahli Psikology Terkunci Diri Sendiri

Terdapat terus-menerus para penziarah menziarahi Abah Anom di Suryalaya, Tasikmalaya , Jawa Barat, Indonesia bagai kan 'Place of Interest' di Singapore. Jika lihat sahaja di pekarangan kompleks Pondok Pesantren Suryalaya terlihat beberapa bas 42 seaters atau van-van kecil teratur kerana para penziarah yang tidak putus-putus dari dalam negeri walaupun di luar.

Seorang ikhwan lama Singapura, bernama Tuan Haji Yusope Bin Wanjor telah menceritakan bahawa kunjungannya ke Suryalaya dalam tahun-tahun 80han, ada kejadian, beliau berkata : Semalam saya baru pulang dari Suryalaya bertemu Abah, ada cerita yang saya nak kongsi.

Biasanya selepas Maghrib, Abah tidak bertemu dengan para tetamu lagi kerana sehari suntuk sejak selepas solat Subuh beliau duduk dengan para tetamunya. Biasanya selepas Maghrib hingga jam 9 malam lebih, Abah akan duduk bersama keluarganya di pekarangan keluarga yang terletak di hadapan kamarnya.

Kelmarin, Abah di datangi tetamu pada jam 11 malam dari rombongan Universiti Bandung, 13 orang semuanya. Mereka bermati-matian ingin berjumpa dengan Abah, padahal pengawal Pondok Suryalaya sudah khabarkan bahawa Abah perlu rehat , tunggulah esok sahaja selepas Subuh, namun mereka berdegil.

Pak Jenal ( Kiyai Zainal Abidin ) di panggil untuk uruskan para tetamu yang tidak mahu berganjak dari permintaan mereka. Sebaik sahaja Pak Jenal tiba berhadapan dengan mereka, mereka kesemuanya ( 13 orang ) mengunci Pak Zenal dengan ilmu psikology yang mereka pelajari dari Universiti Bandung. Rupa-rupanya mereka adalah pakar dan doktor dalam bidang ilmu psikology di universiti tersebut. Mereka menyangka Pak Jenal itu Abah Anom .

Cerita ini saya perolehi dari Pak Jenal sendiri pada keesokan harinya, kata Pak Jenal : 'Waktu saya di kunci terpaku tidak dapat bergerak langsung, tapi sempat saya berzikir khafi, ketika itu terasa ada bantuan dari Abah yang berada dalam kamarnya sehingga terasa kuat bantuan itu sehingga ianya dapat memecahkan kunci yang meliputi diri saya'.

Selepas Pak Jenal dapat memecahkan kunci tersebut, kelihatan 13 orang yang mengelilingnya itu pula yang terkunci , sehingga tidak ada harapan di sedarkan semula. Pak Jenal langsung mengambil air dari Abah untuk di sapukan ke wajah-wajah mereka agar mereka dapat sedar semula.

Sebaik sahaja, mereka sedar mereka menangis tobat, minta ampun dan berhasrat untuk menunggu Abah selepas solat Subuh esok untuk mengambil baiát darinya.-tamat kisah

Ayuh teman-teman ! ambillah zikrullah dari Abah Anom, sebab di sini ada Surya Ilahi ( Suryalaya ) dan telah ditentukan ianya sebagai Tasik orang-orang Melayu minum darinya ( Tasikmalaya ) atau ambil dari para wakilnya yang banyak di Nusantara Melayu, sama juga baliknya.

Friday, August 5, 2011

Karomah Abah Anom 5




“ 05 Mei 2001″
Banyak para alim ulama dan para cendikiawan muslim memberikan pengetahuan agama kepada umat, pengetahuan itu bagaikan lilin-lilin, apalah artinya lilin-lilin yang banyak meskipun lilin-lilin itu sebesar pohon kelapa kalau lilin-lilin itu tidak bercahaya. Dan cahaya itu salah satunya berada dalam kalbunya beliau ( Syekh Ahmad Shohibul Wafa Tajul ‘Arifin).
Saya tidak tahu apakah Nur Illahi yang dibawanya akan putus sampai pada beliau saja, atau masih akan berlanjut pada orang lain. Tapi saya yakin dan berharap, sesudah beliau nanti masih akan ada orang lain yang menjadi pembawa Nur Illahi itu.Siapakah orangnya, saya tidak tahu.
Maka Anda sekalian para hadirin, ambillah Nur Illahi itu dari beliau saat ini. Mumpung beliau masih ada, mumpung beliau masih hadir di tengah kita, sulutkan Nur Illahi dari kalbu beliau kepada kalbu anda masing-masing. Sekali lagi, dapatkanlah Nur Ilahi dari orang-orang seperti Syekh Ahmad Shohibulwafa Tajul ‘Arifin.
Dari kalbu beliau terpancar pesan-pesan kepada kalbu saya. Saya berbicara dan menyampaikan semua pesan ini bukan dari isi kalbu saya sendiri. Saya mengambilnya dari kalbu beliau. Di hadapan beliau saya terlalu malu untuk tidak mengambil apa yang ada pada kalbu beliau. Saya malu untuk berbicara hanya dengan apa yang ada pada kalbu saya sendiri.” -tamat ringkasan pidatonya
--Pidato Syekh Nazim diatas juga pernah dimuat di Majalah Sufi “Lilin-lilin tapi tidak bercahaya”
Bagi mereka yang mencintai perjalanan kerohanian, dan berkesempatan berhadapan dengan Abah Anom di Suryalaya, pasti akan terasa kehaibatannya dan getarannya yang mengharukan, kerana beliau ibarat ''bapa'' kita, yang tidak berkesempatan berjumpa dengan kesemua ''anak-anak''nya . Ramai yang menangis bila berhadapan dengan Abah buat kali pertamanya samada penziarah itu termasuk dari para pengikutnya mahupun selain mereka. Ketika ingin pulang ke tanah air sahaja, akan terasa kesedihan yang amat sangat, persis perasaan yang sama ketika meninggalkan 'Ka'batullah '. Alfaqir sendiri mengalami perkara yang sama, walaupun berkali-kali berkujungan ke Surayalaya, yang anehnya, ketika detik-detik ingin pulang, kita terasa seolah-olah tidak dapat berjumpa dengan Abah lagi..ada yang memeluk Abah dengan eratnya, ada yang menangis tidak terkawal dan sebagainya. 

Mengikut hemat alfaqir, ini adalah kesan bagi maqam 'ka'batul wasilin' yang pernah diberikan Allah SWT kepada Sheikh Abdul Qodir Al-Jailani q.s.
Kejadian sama berlaku ketika Sheikh Nazim berkunjungan ke Abah, selepas mengucapkan selamat tinggal kepada Abah yang berkerusi roda di dalam madrasah ketika itu, Sheikh Nazim beserta rombangan meninggalkan madrasah keluar ke mobil-mobil masing-masing untuk berangkat pulang, anehnya apabila semua sudah berada di dalam kenderaan masing-masing, Sheikh Nazim masih belum menaiki mobilnya, beliau seolah-olah tidak terdaya untuk naik kenderaannya , beliau patah balik masuk ke madrasah mengucapkan selamat jalan buat kali keduanya kepada Abah. Ini berlaku sehingga 3 kali, masuk madrasah keluar balik, masuk madrasah keluar balik,....... Sheikh Nazim 'tidak berdaya menaiki kenderaannya 'mungkin' oleh kerana perasaan cinta dan kasih yang amat sangat menegahnya untuk berpisah dengan Abah.

Abah mengesan perasaan yang menyelimuti Sheikh Nazim, Abah meminta para pembantunya agar beliau di bawa keluar dari madrasah sehingga mengiringi para tetamu di lapangan perpisahan di hadapan kenderaan mereka masing-masing. Ketika itu Sheikh Nazim berjumpa sekali lagi dengan Abah Anom mengucapkan 'Selamat Jalan'nya yang terakhir. Pada waktu itu , Abah mengeluarkan dari sakunya sebentuk cincin permata merah di hadiahkan kepada Sheikh Nazim. Barulah Sheikh Nazim kelihatan kuat untuk meninggalkan tempat itu.

Sebahagian dari karomah Abah yang masyhur , apabila ingin memberi sesuatu kepada orang-orang yang di sayangi, cukup dengan menyeluk sakunya , akan adalah cincin atau tasbih atau apa sahaja yang di tentukan Allah SWT buat ketika itu.

Thursday, August 4, 2011

Karomah Abah Anom 4


SAKTI SEORANG PADERI KRISTIAN

Pada akhir-akhir tahun 80 han dan awal 90 han, alfaqir banyak berjumpa dengan Tuan Hj Lal Mohamad Baksh Khan, seorang rakyat Singapura kelahiran Pakistan yang duduk lama di Indonesia di Tasikmalaya. Beliau tergolong dalam kalangan para solihin dan ini di kuatkan lagi dengan pengakuan dari Almarhum Al-Allamah Sheikh Omar Bin Abdullah Al-Khatib. Sheikh Omar beritahu para muridnya bahawa Haji Lal ini 'sohibul haal' - orang yang banyak mengalami pemberian rohani dari Tuhan'.

Haji Lal, ketika di Tasikmalaya, sempat berjumpa dengan Abah Sepuh ( Ayahanda Abah Anom ) dan banyak melihat karomah Abah Sepuh, ketika itu umurnya 13 tahun sambil menjual bunga di bandar-bandar Tasik. Beliau juga sempat melihat zaman peralihan kepimpinanan Mursyid Thoriqah Qodiriyah Naqsyabandiyah di Pondok Pesantren Suryalaya dari Abah Sepuh ke Abah Anom. Sedang menceritakan , suara beliau kedengaran hampir menangis sambil berkata : ''Abah Anom adalah sohibul karomat....Ghouse, banyak sangat karomah Abah, saya melihat dengan mata saya sendiri, Ghouse ...'' sambil memesan dan memegang bahu alfaqir. Beliau menceritakan satu kejadian yang tidak dapat beliau lupakan sehingga hari ini. Kata beliau......

''Pada waktu itu, Abah Anom sudah menggantikan Abah Sepuh, ada seorang paderi kristian yang sangat terkenal kejahatannya dengan ilmu saktinya. Dia boleh mengambil panas matahari hanya dengan isyarat tangannya dan menyimpan panas matahari itu ke dalam sakunya. Bilamana ada kiyai atau ahli agama merendah-rendahkan atau memperlekehkan agama kristian , dia akan pergi berjumpa kiyai tersebut dan melontarkan panas matahari itu dari sakunya, dan kiyai itu terus menjerit kepanasan dan mati langsung. Ramai kiayi yang mati dari saktinya sehingga akibatnya ramai para Kiayi yang tidak memperkatakan sesuatu mengenai agama kristian khuatir dibunuh paderi ini dengan ilmu saktinya yang sangat menggerikan.

Apabila karomah Abah Anom mula disebut-sebut orang, beliau datang ke Pondok Pesantren Suryalaya, ketika itu saya ( Haji Lal ) berada di samping Abah, saya yang sangat takut ketika itu tidak dapat mengerakkan kaki saya untuk lari, tetapi terpaku di hujung ruang madrasah - tempat Abah terima tetamunya.

Paderi itu tidak cakap banyak, dia terus mengeluarkan sesuatu dari sakunya dan melontarkannya ke arah Abah Anom. Seperti biasa Abah sentiasa menghadapi keadaan-keadaan begini dengan zikir khofinya, pada ketika itu saya melihat ada cahaya warna biru yang sangat terang keluar dari dada Abah menuju ke arah paderi tersebut, bila semua cahaya itu masuk ke dalam diri paderi itu, dia menjerit dengan sekuat hatinya, jeritannya seolah-olah sakit puluhan kiyai yang telah dibunuh di rasakan ketika itu. Akhirnya dia menjerit-jerit lalu minta ampun kepada Abah dengan tangisan-tangisannya dan bertobat dan berhasrat masuk ke agama Islam. Abah perkenankan permintaannya, lalu dia mengucapkan 2 kalimah syahadahnya dan minta di berikan baiáh zikir thoriqah Qodiriyah Naqsyabandiyah dan terus menjadi ikhwan.''

Haji Lal menambah....dengan suara rendah memesan yang hampir menangis kerana terharu, sambil berkata "Ghouse..baji pesan , kalau ghouse nak tahu, Abah Anom itu 'superman'' Allah pada zaman kita, syukurlah, jangan main-main dalam zikrullah ini, pasti jadi jika kita ikhlas.''-Tamat Kisah

Almarhum Haji Lal wafat pada tahun 1992 di Singapura dalam umurnya 83/4 tahun . Beliau telah bersama Abah Sepuh di Tasikmalaya sejak umurnya 13 tahun sehingga beberapa tahun selepas Abah Sepuh wafat ( 30 tahun lebih lamanya ). Beliau mengambil baiáh dengan Abah Anom sebelum balik ke Pakistan kemudian ke Singapura.

Tuesday, August 2, 2011

Karomah Abah Anom 1


NABI KHIDIR A.S. MEMILIHKAN NAMANYA

Pada tahun 1980han, saya bersama seorang kenalan bernama Hj Yahya Hanafiah berkesempatan berjumpa dengan seorang kiyai dan wali Allah di Suryalaya yang terkenal dengan gelaran 'Macan Suryalaya''. ( sila type ''macan suryalaya'' di google ramai telah menulis mengenainya )

Ketika itu , ramai antara jamaah rombongan Singapura sudah tidur kerana jam menunjukkan jam 11 malam. Kami masuk ke Masjid Nurul Asror di mana Kiyai yang sudah berumur 100 lebih tahun ketika itu bermalam. Banyak kisah yang di khabarkan kepada kami adalah mengenai karomah Abah Anom, seolah-olah beliau berpesan kepada kami yang muda bahawa pada zaman ini , inilah orangnya yang di tentukan Allah, berada di Indonesia.

Antara kisah yang paling menarik , Abah Pakih atau Kiyai Haji Abu Bakar Faqih menceritakan : Saya di amanatkan Abah Sepuh ( Ayanda kepada Abah Anom ) untuk menjaga Abah Anom sejak dari kecil, sejak lahir, dirumah saya yang terletak di hadapan rumah Abah Sepuh...selang beberapa hari saya menerima surat dari Nabi Khidir mencadangkan nama bayi yang baru lahir ini, tertulis dalam surat itu nama 'sohibul wafa'' atau 'tajul arifiin'' ,..di tanda tangani Alkhidr. Dengan segera saya langsung ke rumah Abah Sepuh menunjukkan surat tersebut dan Abah Sepuh berkata kalau gitu kita ambil dua-dua namanya iaitu 'Sohibul Wafa 'Tajul Arifiin'.-tamat kata-kata lebih kurang dari Almarhum Abah Pakih.

Abah Pakih ini adalah orang yang paling mengenali Abah Anom luar dan dalam, sangat rapat, rohaninya bersumberkan dari Abah Anom. Beliau ini sangat membela Abah Anom persis Saiyiduna Abu Bakar membela Rasulullah s.a.w.

Masya Allah, tak mungkin semudah itu Abah Pakih boleh mendapat surat jika ketika itu belum lagi wali Allah. Satu renungan buat kita agar bersyukur dengan anugerah ini.

Karomah Abah Anom 2


MUKASYAFAH HABIB MUHAMAD BIN ALWI AL-MAALIKI R.A

Kisah ini diambil dari majalah nuqthoh terbitan yang no 9 tanggal 26 januari 2010 M, hal 32 dengan judul “Mengenal Abah Anom melalui pandangan batinnya” .

MENGAKUI KEMULIAAN ABAH ANOM Kurang dari 40 hari menjelang wafatnya ( 29 Okt 2004 m ) Beliau Sayyid Muhammad Al-Maliki ra. ( atau ringkasan Habib Maliki ) salah seorang santrinya asal garut bernama Kiyai Haji Dodi Firmansyah ditanya oleh almarhum. Kiyai muda asal Garut tersebut terperanjat saat al-‘alamah tersebut menanyakan sosok guru yang telah menanamkan kalimat agung dilubuk hatinya. Lebih terkejut lagi saat Ulama tersebut “tercekat” sewaktu disebutkan nama Syekh Ahmad Shohibul wafa Tajul ‘Arifin. Secara sepontan Beliau menyebutkan bahwa Syekh Ahmad Shohibul wafa Tajul ‘Arifin adalah Sulthonul Awliya fi hadza zaman ( Rajanya para wali zaman sekarang ) bahkan beliaupun menyebutkan Qoddasallohu sirrohu bukan rodliyallohu ‘anhu seperti yang kebanyakan disebutkan oleh para ikhwan. Walaupun secara dhohir Habib Maliki belum bertemu dengan pangersa Abah namun keduanya telah mengenal di alam ruhani yang tak dibatasi ruang dan waktu.-tamat terbitan majalah.

Habib Maliki r.a , sudah dikenalin ramai oleh para ''habaib atasan'' sebagai 'ulama' yang di jagain Nabi SAW. ''Beliau dan madrasahnya'' adalah ibarat ''Nabi dan dakwahnya'' di Mekah. Antara buktinya ialah, para pengajar di madrasahnya jika ingin pulang ke tanah air, harus menjalani beberapa wiridan dan selawat dan kemudian menunggu ísyarat' dari Nabi SAW samada boleh atau tidak kepulangannya. Biasanya Habib Maliki yang memberikan keizinan selepas beberapa hari permohonan dari sang guru, kadang kala sang guru sendiri bermimpi Nabi dan kadangkala ahli keluarga yang jauh di tanah air yang mendapat isyarat mimpi.

Keduanya, ketika Imam As-Sya'rawi sedang menghadapi nafas-nafas terakhirnya di Mesir, Imam Tafsir yang agung ini di katakan sempat berceritakan kepada anak-cucunya mengenai keindahan tempat kediamannya nanti di syurga, sambil melihat sambil bercerita ( ini bersesuaian dengan hadith nabi yang berbunyi..apabila seorang mukmin menghembuskan nafas terakhirnya, akan diperlihatkan kepadanya mahligai kediaman di syurga pada ketika itu ) ....kemudian Kanjeng Nabi SAW datang dalam pandangannya sambil berkata : 'Beritahu Fahad, jangan khuatir dengan keadaan Habib Maliki, sesungguhnya dia ( habib maliki ) tidak akan sekali kali dapat di mudaratkan oleh mereka-mereka di sekelilingnya'. Imam Sya'rawi sempat menyampaikan pesanan ini kepada orang terdekatnya, sebaik sahaja selepas menghembuskan nafas terakhirnya. Mereka langsung menyampaikan kepada Raja Fahad, barulah kemurungan yang di hadapi Raja tersebut berkurangan. Semoga Allah merahmati mereka semua dan mengembalikan kepada kita wira-wiraNya dalam bentuk yang berlainan mengikut keadaan dan zaman.

Karomah Abah Anom 3


DAGING BERUBAH JADI MANUSIA

Cerita ini diambil dari ceramahnya KH.M.Abdul Gaous Saefulloh Al-Maslul atau Ajengan Gaos salah satu wakil Talqin Thoriqoh Qodiriyyah Naqsyabandiyyah Pondok Pesantren Suryalaya Tasikmalaya, Jawa Barat Indonesia.

KH. Maksum memiliki seorang istri yang sedang mengandung. Menurut fonis dokter, istri kiayi tersebut bukanlah kehamilan normal yang biasanya terjadi pada seorang wanita. Namun istri KH.Maksum di vonis menderita kangker dan harus segera dioperasi.


Sang Kiayi akhirnya datang ke Suryalaya ingin bertemu Pangersa Abah Anom untuk meminta doa beliau agar istrinya diberi kelancaran saat operasinya nanti. Ketika kiayi Maksum mengutarakan maksudnya tersebut, Abah hanya berkata: “Heug, sing jadi jelema”, dalam bahasa Indonesia: iya, jadi manusia, maksudnya adalah semoga kandungan istri kiayi Maksum menjadi manusia dengan izin Allah.

Dan ternyata, baru saja istri kiayi Maksum satu langkah keluar dari rumah Pangersa Abah, dia merasakan gerakan-gerakan dalam rahimnya itu, subhanallah. Kontan saja istri kiayi Maksum kaget, dan langsung memeriksakan dirinya ke Dokter. Lalu apa kata Dokter? Subhanallah, Dokter pun sama terkejutnya dengan pasangan suami istri Kiayi Maksum tersebut.

Allahu Akbar, kun fayakun, dengan izin-Nya melalui doa Kekasih-Nya, daging jadi yang asalnya akan diangkat tersebut, ternyata berubah menjadi sesosok manusia kecil yang menggemaskan berjenis kelamin laki-laki. Ya, ternyata setelah dioperasi daging jadi itu berubah menjadi seorang bayi, yang diberi nama Sufi Firdaus.

Idos panggilan anak ini, hingga saat ini masih hidup dan mengabdikan dirinya untuk menjadi murid Syeikh Ahmad Shohibul wafa Tajul ‘Arifin qs. (Abah Anom)
Sumber:yovitaku.blogspot.com.